ZATERDAG WERD OP TWEE KNMI-STATIONS DE LENTE-TEMPERATUUR BEREIKT!
FEBRUARI DIT JAAR DROEVIG LAAG MET VORSTUREN, DE WINTER VAN 2024 OOK VER ONDER NORMAAL!
ZATERDAG 9 MAART 2024 KNMI-STATIONS – laagste temp. nacht: 0,7°C Eelde tot 7,0°C Vlissingen – laagste temp. etmaal: 0,7°C Eelde tot 6,8°C Vlissingen – aan de grond: -0,7°C Hupsel en -0,3°C Eelde – hoogste temp. overdag: 15,1°C Maastricht tot 9,7°C Terschelling – hoogste temp. etmaal: 15,1°C Maastricht tot 9,7°C Terschelling – neerslag: nacht 0,2 mm Maastricht, overdag droog – neerslag etmaal: 0,2 mm Maastricht en 0,1 mm Gilze-Rijen – zon: 10,3 uur Nieuw Beerta tot 2,8 uur Maastricht – hoogste windstoot 49 km/uur Houtribdijk (IJsselmeer) – hoogste windkracht 6 krachtig Den Helder, IJsselmeergebied WEERSTATION-BORCULO |
EEN JAAR GELEDEN 9 MAART 2023 KNMI-STATIONS – laagste temperatuur: -1,0°C Leeuwarden tot 1,8°C Den Helder – a/d grond: -2,8°C Leeuwarden, -1,3°C Terschelling, Vlieland – hoogste temperatuur: 12,1°C Maastricht tot 2,5°C De Bilt – neerslag: nacht 8,5 mm Maastricht, overdag 8,9 mm Voorschoten – zon: 4,1 uur Terschelling tot zonloos midden, oosten, zuiden v/h land – hoogste windstoot 50 km/uur Maastricht – hoogste windkracht 5 NW-kustgebied, IJsselmeer, Zuid-Limburg WEERSTATION-BORCULO |
DATUMRECORDS 9 MAART BORCULO
maximum-temperatuur: 19,6°C in 2014 tot 2°C in 1987
minimum-temperatuur: -5,5°C in 1987 tot 9,3°C in 2000
natste dag: 21,2 mm in 2023
zonnigste dag: 11,3 uur in 2022
DATUMRECORDS 9 MAART KNMI-STATIONS
maximum-temperatuur: 21,9°C Maastricht in 2014 tot -2,8°C Maastricht in 1931
minimum-temperatuur: -12,3°C Eelde in 1955 tot 11,1°C Maastricht in 1981
natste dag: 30,9 mm Vlissingen in 1981
BIJZONDERHEDEN (ZATERDAG) 9 MAART
Voor weer-info klik op onderstaande links:
KNMI WEERPLAZA WEERONLINE KMI-BELGIE WEER.NL WEERNIEUWS-VERWACHTING
Zaterdag in de nachtelijke uren net geen vorst in de weerhut met 0,7°C als laagste temperatuur op het KNMI-station Eelde. Aan de grond op vier KNMI-stations grondvorst en dat waren Hupsel met -0,7°C , Eelde met -0,3°C en Ell en Heino met -0,1°C.
Zaterdag overdag bereikten de KNMI-stations Maastricht en Arcen de lente-temperatuur van 15°C met de hoogste temperatuur op het KNMI-station Maastricht met 15,1°C. Het KNMI-station Terschelling bleef als enige onder de 10°C met 9,7°C als maximum.
De meeste zon was voor de noordelijke provincies tot ruim 10 uur in het oosten van Groningen. Zuid-Limburg had wel de hoogste temperatuur, maar het minste aan zonuren tot nog geen drie uur. zaterdag overdag bleef het overal droog.
In 2022 op 9 maart in Borculo met 11,3 uur zon de zonnigste 9 maart, dat was nog 9 maart 2014 met 11 uur zon. Nu op zaterdag 9 maart 8,7 uur zon in Borculo.
Maart 2022 had in Borculo t/m 9 maart al 87 uur zon en dat was al meer dan in de hele maand maart van de jaren 1997, 1998, 2000 en 2001. De somberste maand maart voor Borculo is maart 2001 met 47 uur zon. Maart 2024 telt in Borculo inmiddels 48 uur zon.
In 2022 dankzij maart was het jaar met een inhaalrace bezig met het aantal uren zon. Toen Borculo de grens van 175 uur zon passeerde in 2022 stond 2022 op de achtste plek in de lijst van meest zonnige jaren. Op 9 maart passeerde Borculo de grens van 200 uur zon in 2022 en stond toen op een derde plaats in de lijst van meest zonnige jaren. De data voor de eerste 200 uur zon loopt voor Borculo uiteen van 25 februari in 2003 tot 7 april in 2000. In 2023 stond de zonurenteller t/m 9 maart op 163 uur en nu in 2024 op 149 uur.
In 2022 op 9 maart werd het eerste kievitsei gevonden en wel in het Overijsselse Hengevelde. In 2017 werd ook op 9 maart het eerste kievitsei gevonden en wel in de provincie Utrecht in de gemeente Ronde Veenen. Jaarlijks broeden rond 200.000 kievitsparen in Nederland en dat is rond 25% van de Europese populatie. Daarmee is Nederland wel heel belangrijk voor de kievit. In 2016 werd ook op 9 maart het eerste kievitsei gevonden en wel in Sint Oedenrode.
Onderstaande foto maakte Leen de Koning in Nieuwerkerk a/d IJssel, in de nacht naar 9 maart 2023 op veel plaatsen sneeuw. Ook in het oosten van het land in de ochtend van 9 maart 2023 waren auto’s bedekt met sneeuw, in Borculo rond 0,5 centimeter.
In 2023 in de nacht naar 9 maart de laagste minimum-temperaturen van -1,0°C en -0,5°C op respectievelijk de KNMI-stations Leeuwarden en Nieuw Beerta. Aan de grond de laagste temperaturen van -2,8°C op het KNMI-station Leeuwarden en -1,3°C op de KNMI-stations Terschelling en Vlieland. Overdag op 9 maart 2023 de hoogste maximum-temperaturen van 12,1°C en 11,4°C op respectievelijk de KNMI-stations Maastricht en Westdorpe.
In het etmaal van woensdag 8 maart viel de meeste neerslag in het zuiden van het land met op drie KNMI-stations tot in de dubbele cijfers, dat waren Maastricht, Eindhoven en Ell met respectievelijk 15,2- , 11,6- en 10-millimeter. In het oosten van het land kwam het KNMI-station Hupsel nog tot 22,1 millimeter over het hele etmaal. In Borculo over het hele etmaal van 9 maart 21,2 millimeter en daarmee een nieuw datumrecord voor 9 maart, daarbij viel ook wat sneeuw. Het oude datumrecord voor 9 maart voor de neerslag stond in Borculo op 20,4 millimeter van 9 maart 2013.
In 2023 op 9 maart waren er grote temperatuurverschillen in het land. De hoogste temperaturen in het zuiden van het land, in het noorden/noordwesten wat lager en de laagste temperaturen in een brede strook vanaf Zuid-Holland over het midden van het land tot in het grensgebied van het noordoosten van het land met Duitsland. De KNMI-stations Maastricht en Westdorpe kwamen als enige tot dubbele cijfers met de maximum-temperatuur, daarentegen in het grootste deel van het land rond tot onder de 5°C. Zo was de temperatuur rond 17 uur op het KNMI-station Twente 0,4°C en op hetzelfde moment op het KNMI-station Maastricht 11°C. Het KNMI-station Rotterdam had een maximum-temperatuur van 2,5°C en dat werd ook de laagste maximum-temperatuur van maart en de lente van 2024.
In 2022 in de nacht naar 9 maart de laagste temperaturen van -4,3°C en -4,0°C op respectievelijk de KNMI-stations Heino en Woensdrecht. Aan de grond de laagste temperaturen op de KNMI-stations Ell en Heino met respectievelijk -8,4°C en -7,1°C. De KNMI-stations Hupsel en Twente hadden de laagste temperaturen van respectievelijk -2,2°C en -1,2°C en aan de grond -5,6°C en -5,8°C. In 2022 op 9 maart was de amplitude weer bijzonder hoog en daarmee bedoelen we de dagelijkse temperatuurgang van de laagste temperatuur naar de hoogste temperatuur. Zo ging het KNMI-station Woensdrecht van -4,0°C naar 15,7°C en daarmee een temperatuursprong van 19,7°C.
Onderstaande foto maakte Frans Sijmons op 9 maart 2022, de bijen waren ook behoorlijk actief aan het werk met het prachtige weer en dat zeker in de zon.
– In 2021 op 9 maart viel in Zuid-Limburg in Vaals nog natte sneeuw. In Borculo op 9 maart 2021 de derde zonloze dag van de maand en de 24e van het jaar 2021, in maart 2022 in Borculo nog geen zonloze dag en het jaar 2022 telde 19 zonloze dagen, in maart 2023 t/m 9 maart drie zonloze dagen en het jaar 2023 stond op 24 zonloze dagen. Nu in maart 2024 inmiddels twee zonloze dagen en het jaar 2024 telt inmiddels 27 zonloze dagen.
– In 2021 in Borculo viel op 9 maart het 150e millimeter neerslag van 2021, in 2022 was de grens van 150 millimeter bereikt op 20 februari en nu in 2023 op 9 maart. De uiterste data van 150 millimeter neerslag loopt in Borculo uiteen van 24 januari in 1986 tot 8 juni in 1996. In 2020 viel het 150e millimeter op 23 februari.
– In maart 2019 lag de gemiddelde minimum-temperatuur op het KNMI-station De Bilt over de eerste acht etmalen op 5,9°C, normaal is dat 1,7°C. Daarmee voor het KNMI-station De Bilt een nieuw record, het oude record dateerde uit 1922 met over de eerste acht maart-etmalen een gemiddeld minimum van 5,4°C. In 2020 op het KNMI-station De Bilt een gemiddeld minimum van 3,4°C over de eerste acht etmalen, in 2021 was dat -0,6°C, in 2022 -1,3°C, in 2023 -0,4°C en nu in 2024 inmiddels 3,3°C.
Onderstaande foto maakte Peter de Vries in de omgeving Kudelstaart van het eerste bloeiende exemplaar van het groot hoefblad.
VORSTUREN
Klimatologische zitten we nog in de winterperiode, op 20 maart staat de klimatologische lente weer op de kalender. De laatste meteorologische wintermaand februari met serieuze vorst was februari 2021 en daarvoor in 2018. Februari 2021 kwam in Borculo totaal tot 194 vorsturen, wat een verschil met februari 2022 met slechts 33 vorsturen. In februari 2023 ook nog wel 76,5 vorsturen en dit jaar in februari slechts 0,5 uur. Februari 2018 had in Borculo 312 vorsturen en dat was alleen in februari 1996 met 331 vorsturen hoger. Februari 2017 kwam tot 91 vorsturen en dat was toen voor Borculo het laagste aantal vorsturen voor februari sinds 2014 die tot 0,5 uur kwam onder het vriespunt.
Februari 2015 kwam in totaal tot 113 vorsturen en in februari 2016 102 vorsturen. Februari 2014 kwam in Borculo tot slechts een half uur vorst en dat is het laagste aantal voor februari sinds 1981 in Borculo en daar kunnen we nu ook februari 2024 aan toevoegen. In februari 2013 telde Borculo 200 vorsturen, in februari 2012 308 vorsturen, februari 2011 100 vorsturen en februari 2010 266 vorsturen.
Een gemiddelde februari telt in Borculo 150 vorsturen. Februari 2019 kwam tot 39 vorsturen en dat was toen het laagste aantal voor februari sinds 2014, februari 2022 nam de plaats over van februari 2019. Voor het jaar 2014 had februari 2002 met 36 vorsturen het laagste aantal vorsturen. Februari 2020 kwam in Borculo niet verder dan 3 vorsturen, het laagste voor februari sinds 2014.
De winter van 2024 kwam in Borculo tot 246 vorsturen, in de winter van 2023 332 vorsturen, in de winter van 2022 178 vorsturen, in de winter van 2021 330 vorsturen, in de winter van 2020 90 vorsturen tegen de winter van 2019 274 vorsturen, in de winter van 2018 399 vorsturen en in de winter van 2017 533 vorsturen. In de winter van 2017 het hoogste aantal vorsturen voor de winter voor Borculo sinds 2013. De winter van 2015 kwam in Borculo tot 251 vorsturen en in de winter van 2016 231 vorsturen. De winter van 2014 kwam ook maar tot slechts 50 vorsturen en dat is het laagste aantal voor de winter sinds 1981 in Borculo. In de winter van 2013 telde Borculo 649 vorsturen, in de winter van 2012 428 vorsturen en in de winter van 2011 845 vorsturen. De winter van 2010 veel meer met 997 vorsturen en voor de winterperiode was dat alleen in de winter van 1996 hoger met 1172 vorsturen. Een gemiddelde winter telt in Borculo 460 vorsturen.
ZONNEPARKEN
Op onderstaande foto links het drijvende zonnepark in het Queen Elisabeth II-reservoir ten zuidwesten van Londen. Op de foto rechtsonder Render van het drijvende zonnepark in het Yamakura-stuwmeer in Japan.
Sinds begin maart 2016 heeft Engeland de grootste drijvende zonnepark van Europa en heel eventjes zelfs de grootste ter wereld. Alleen kan niemand hem zien, tenminste, afgezien van opstijgende reizigers vanaf het nabijgelegen vliegveld Heathrow. Even buiten Londen is begin maart 2016 het grootste drijvende zonnepaneel van Europa in werking gezet. Het gaat hierom 23.000 zonnepanelen die plat op het water liggen, dobberend op het Queen Elizabeth II-waterreservoir nabij Heathrow. De installatie ter grootte van acht voetbalvelden moet een vermogen opwekken van 6,3 megawatt en zal de omliggende waterzuiveringsinstallaties van elektriciteit voorzien. Er is vijf jaar gewerkt aan het project, de energie moet zorgen voor schoon drinkwater voor tien miljoen Britten in het zuiden van Engeland.
Het idee voor drijvende zonnepanelen is niet nieuw. In Japan bevinden zich al enkele kleinere drijvende zonnepanelen. Elektronicagigant Kyocera legt in het Yamakura-stuwmeer momenteel de laatste hand aan wat met 50.000 drijvende zonnepanelen de allergrootste ter wereld zal worden. Dit zonnemeer ter grootte van zo’n 25 voetbalvelden zal een vermogen van 13,4 megawatt leveren, waarmee 4700 huishoudens van elektriciteit zal worden voorzien.
EEN DUIK IN HET VERLEDEN
In 2019 op 9 maart in de loop van de dag lokaal zware buien met zware windstoten. De wind nam toe tot stormachtig in de kustgebieden en het IJsselmeergebied en in het noordwestelijk kustgebied, het oosten van Groningen en op het IJsselmeer werd tijdelijk windkracht negen bereikt en dat is stormkracht. Ook in het binnenland nam de wind toe met zware windstoten. Het KNMI-station Den Helder had de hoogste windstoot van 110 kilometer per uur, in het binnenland kwam het KNMI-station Herwijnen tot een windstoot van 95 kilometer per uur en op de dijk van Enkhuizen naar Lelystad een windstoot van 113 kilometer per uur. In het oosten had het KNMI-station Twente de hoogste windstoot met 81 kilometer per uur, het KNMI-station Hupsel kwam tot 79 kilometer per uur. In Meddo bij Winterswijk een windstoot van 85 kilometer per uur, in het Ruurlosebroek 82 kilometer per uur en in Borculo 60 kilometer per uur.
In 2018 in de nacht naar 9 maart alleen op het KNMI-station Volkel net lichte vorst in de weerhut en in Brabant op uitgebreide schaal grondvorst. De laagste temperatuur was -0,2°C op het KNMI-station Volkel en aan de grond -1,8°C.
In 2017 in de nacht naar 9 maart de laagste temperatuur van 0,7°C op het KNMI-station De Bilt en aan de grond -1,9°C.
Op onderstaande foto de NASA-astronaut Scott Kelly. De NASA-astronaut Scott Kelly verbleef 340 dagen aan boord van het International Space Station ISS, na terugkomst op aarde bleek hij vijf centimeter langer te zijn geworden dan zijn identieke tweelingbroer Mark. Echt gegroeid is Kelly niet, onder invloed van de zwaartekracht wordt onze ruggengraat op aarde samengedrukt. In de ruimte bestaat die druk niet en daardoor zetten de tussenwervels uit en worden astronauten dus tijdelijk lager.
In 2016 in de nacht naar 9 maart in het Groningse Bedum met -0,3°C lichte vorst en ook in Borculo nipt wat vorst met -0,1°C. Landelijk voor de KNMI-stations was het de tweede nacht van maart 2016 die vorstvrij verliep op waarnemingshoogte. In de nacht naar 9 maart 2016 de laagste temperatuur van 0,1°C op het KNMI-station Hupsel, aan de grond de laagste temperatuur op het KNMI-station Twente met -0,7°C en op het KNMI-station Hupsel -0,6°C. In Borculo daalde de temperatuur aan de grond tot -0,8°C. Onderstaande satellietfoto is van halverwege de ochtend van 9 maart 2016, het oosten en het noordoosten in de zon.
In de nacht naar 9 maart 2015 was 0,4°C de laagste temperatuur op het KNMI-station Voorschoten. Aan de grond de laagste temperatuur op het KNMI-station Terschelling met -2,3°C.
Onderstaande foto maakte Arie Verrips uit Amersfoort op 9 maart 2015. Tussen het Utrechtse Amstelhoek en het Noord-Hollandse Uithoorn werd onderhoud aan de brug over de Amstel gepleegd en was deze de gehele maand maart gestremd. Voor fietsers en wandelaars was een noodpontje ingezet. Met het mooie weer was het vaak wel “dringen” op het pontje.
In 2011 in de nacht naar 9 maart landelijk alleen op het KNMI-station Lelystad lichte vorst met -0,5°C. In Borculo bleef het minimum toen steken bij 3,4°C.
In 2010 op 9 maart een koude nacht met als laagste waarde -7,9°C op het KNMI-station Twente. Ook in Borculo kwam het toen tot matige vorst met -5,2°C. Niet alleen in Nederland was het koud op 8 maart 2010, wat te denken van Ierland. Op de luchthaven van Dublin daalde de temperatuur toen tot -7°C, enkele andere minima in Ierland waren Connaught Airport -4°C en Shannon -3°C. Voor Ierse begrippen is dat behoorlijk koud.
In 2004 werd de eerste boerenzwaluw gezien op 9 maart in Putten. In 2011 werden de eerste boerenzwaluwen ook al gezien op 9 maart in Den Haag.
In 1988 op 9 maart op het KNMI-station Twente -4,9°C als minimum-temperatuur. Op het KNMI-station Beek (nu Maastricht) van 9- t/m 16 maart slechts 0,3 uur zon en van 10- t/m 15 maart zonloos. Het KNMI-station Den Helder was in maart 1988 het minst somber met 99 uur zon.
In 1981 op 9 maart viel op het KNMI-station De Bilt 26,1 millimeter en daarmee een datumrecord. Totaal regende die dag in De Bilt 21,3 uur en dat is voor De Bilt een record. Totaal viel over de periode 9 t/m 11 maart op het KNMI-station De Bilt 67,5 millimeter. Ook elders die dag veel regen zoals o.a. in Sint Annaland 59 millimeter en daarmee een landelijk decade-record, in Wolphaartsdijk 41 millimeter. In Vlissingen regende het constant van 11 uur tot 3 uur in de nacht, totaal 16 uur.
Op 9 maart 1970 kwam een eind aan een bijzondere periode van 2 t/m 9 maart met op veel plaatsen een reeks van acht sneeuwdagen op rij. Dat alles na de vrij koude winter van 1969-1970 en dat zette door in de eerste helft van de “lentemaand” maart van 1970.
Op 9 maart 1964 werd op het KNMI-station De Bilt een recordlage luchtvochtigheid gemeten van 8%.
Wat dacht U van 9 maart 1955! Toen daalde de temperatuur op het KNMI-station Eelde tot -12,3°C en dat is strenge vorst. Voor Nederland is 9 maart 1955 de meest late datum met nog strenge vorst.
Op 9- 10 maart 1926 kwam het tot storm langs de kust van Nederland.
In 1916 op 9 maart op het KNMI-station Maastricht een ijsdag met een maximum-temperatuur van -0,3°C. Maar met de homogenisatie van data sinds 2016 herleid tot +0,9°C en daarmee geen ijsdag meer. In 1916 van 5- t/m 10 maart op diverse plaatsen sneeuw. In Groningen van 9- t/m 16 maart acht zonloze dagen op rij.
In de wolkenpatronen kun je soms mooie figuren ontdekken, op onderstaand foto links een “hondje” en rechts een “eend”. Foto’s zijn gemaakt door Peter de Vries uit Kudelstaart.
VLIEGEN OP ZONNE-ENERGIE
Op 9 maart 2015 is vanuit Abu Dhabi het eerste vliegtuig op zonne-energie vertrokken voor een vlucht rondom de aarde. Het gaat hierom de Solar Impulse 2. De reis van ongeveer 35.000 kilometer verloopt in twaalf etappes en zal vijf maanden duren. De Solar Impulse 2 is een éénpersoonsvliegtuig en wordt bestuurd door twee Zwitserse piloten die elkaar per etappe afwisselen. De eerste etappe gaat richting de Omanse hoofdstad Masqat. De Zwitserse Technische Universiteit EPFL ontwikkelde het vliegtuig. Solar Impulse 2 is het tweede prototype vliegtuig dat uitsluitend vliegt op zonne-energie. Het eerste prototype maakte een vlucht van 24 uur en was een test voor dit project.
De vleugels van de Solar Impulse 2 zijn met 72 meter bijna net zo breed als een Airbus A380, maar het toestel is met een gewicht van 2300 kilo wel 150 keer lichter. Het beschikt over vier elektrische motoren, die gevoed worden door 17.248 zonnecellen. Het toestel haalt snelheden tussen de 50 en 100 kilometer per uur. De Solar Impulse is het eerste vliegtuig dat in staat is om dag en nacht te vliegen zonder kerosine.
Op onderstaande foto de huidige Solar Impulse 2.
De Solar Impulse 2 kan ook vliegen als de zon aan de andere kant van de aarde staat. De zonnecellen produceren voldoende stroom om de accu’s zo op te laden dat het voertuig in het donker nog genoeg elektriciteit heeft. En dat is nodig, want er moeten twee oceanen worden overgevlogen. Sommige gedeeltes van de reis, zoals de Grote en de Atlantische Oceaan, worden door één piloot afgelegd. Je bent dan vijf á zes dagen alleen aan het vliegen. Tijdens de vluchten moeten de piloten dag en nacht alert zijn. Om tot rust te komen is het toegestaan om een slaapje van twintig minuten te doen. Lichamelijk krijgen ze het ook zwaar aangezien ze slechts een cockpit van 3,8 kubieke meter tot hun beschikking hebben en dat is niet veel groter dan een oude welbekende telefooncel.
De vlucht zal beginnen en eindigen in Abu Dhabi, in de Verenigde Arabische Emiraten. De tussenliggende stops zijn gepland in Oman, India, Myanmar, China, Hawai, Phoenix en New York. De route ligt niet helemaal vast. De etappe over de Atlantische Oceaan hangt af van het weer. Het is nog onduidelijk of er wordt gestopt in Zuid-Europa of Marokko. De laatste etappe is weer terug naar Abu Dhabi. Als alles volgens planning verloopt eindigt de reis eind juli.
De voorbereidingen voor de vlucht zijn al jaren bezig, op onderstaande foto het eerste model van het zonne-vliegtuig.
Het eerste vliegtuig ter wereld op zonne-energie is de Solar Impulse 1. De eerste voorstelling van het vliegtuig was op 26 juli 2009 in Dübendorf in Zwitserland. Ook was het toestel aanwezig op het vliegtuigsalon van Le Bourget in juni 2011. De eerste vlucht werd gemaakt op 3 december 2009. De Solar-Impuls HB-SIA maakte een vlucht van 350 meter en dat op een hoogte van één meter boven de grond. De eerste testvlucht was op 7 april 2010 met testpiloot Markus Scherdel, de vlucht duurde 36 uur. Met de test bereikte het vliegtuig een maximum hoogte van 1200 meter in een 87 minuten durende vlucht. De eerste nachtvlucht was in de vroege ochtend van 7 juli 2010 met piloot André Borscherg. Na 10 uur vliegen bereikte het vliegtuig een hoogte van 8700 meter en dat was 200 meter meer dan was verwacht. Na 26 uur vliegen landde het vliegtuig op 8 juli 2010 omstreeks 9 uur. Dit was de langste en hoogste vlucht door een bemand zonnevliegtuig. In oktober 2010 erkende de FAI officieel dit nieuwe wereldrecord. De eerste internationale vlucht was op 13 mei 2011 met André Borscherg als piloot en na een vlucht van 13 uur vanaf Zwitserland landde het toestel om 21.38 uur plaatselijke tijd op Brussels Airport Zaventem. Maar het zat de Solar Impuls niet gelijk mee, op 11 juni 2011 was men opgestegen vanaf het vliegveld Zaventem bij Brussel richting Parijs. Maar na vijf uur in de lucht te zijn geweest moest men terugkeren i.v.m. technische problemen. Ook de weersomstandigheden zaten niet mee. Een latere poging slaagde wel. Op 5 mei 2012 voerde de Solar Impulse, met Bertrand Piccard als piloot, haar eerste intercontinentale vlucht uit. Het toestel steeg op in Madrid en landde in de late avond in Rabat.
Het is wel zo dat het vliegtuig dag en nacht kan vliegen en dan wel zonder brandstof wel te verstaan. Dit is mogelijk door de zonnepanelen met een totale oppervlakte van 250 vierkante meter. Het vliegtuig ziet er op het eerste gezicht uit als een uit de kluiten gegroeid zweefvliegtuig met een gewicht van 1600 kilo. De zonnepanelen zijn aangebracht op de vleugels met een totale lengte van ruim 63 meter. Dit is een behoorlijke afmeting voor de vleugels en daarmee is het te vergelijken met de spanwijdte van een Airbus 340.
Hieronder een foto van het vliegtuig van de Zwitserse ballonvaarder Bertrand Piccard en piloot André Borschberg. Het vliegtuig is voorzien van 12.000 zonnecellen die de vier motoren van in totaal 10 pk van de nodige energie moeten voorzien.
Het zonnevliegtuig Solar Impulse vliegt op zonne-energie en in juni 2011 maakte het een vlucht vanuit Brussel naar Parijs, waar het eregenodigde was op het luchtvaartsalon van Le Bourget. Maar i.v.m. slechte weersomstandigheden en technische storingen moest de eerste poging worden onderbroken en een paar uur later keerde het weer terug naar Brussel. Enige dagen later werd een nieuwe poging ondernomen en die lukte wel en zo kon de Solar Impulse een geslaagde landing op de luchthaven Le Bourget in Parijs maken. De vlucht duurde iets meer dan zestien uur.